تعمیر داکت اسپلیت و 7 مشکل رایج در این نوع سیستم‌ها

  1. خانه
  2. وبلاگ
  3. تعمیر داکت اسپلیت و 7 مشکل رایج در این نوع سیستم‌ها
7 مشکل رایج در این نوع سیستم‌ها

در این مطلب به 7 مشکل رایج در این نوع سیستم‌ها اسپلیت‌ها می‌پردازیم. همچنین، راهکار تعمیر داکت اسپلیت در زمان بروز این مسائل نیز بیان می‌شود. به هر صورت، توجه به این نکته ضروری است که این سیستم، سیستمی فنی است و نیاز به تعمیر از سوی تکنسین متخصص دارد. با این حال، آشنایی با این مشکلات جهت تشخیص اولیه آن‌ها خالی از لطف نیست.

1- نشت گاز مبرد (گاز خنک کننده)

یکی از شایع‌ترین مشکلات در داکت اسپلیت‌ها و کولرهای گازی، مسئله نشت‌ها (نشت آب، گاز یا هوای تولید شده) است. گاز مبرد (گاز خنک کننده کولر گازی و داکت اسپلیت) مهم‌ترین وظیفه را در خنک‌سازی هوا بر عهده دارد. در نتیجه، در صورتی که داکت اسپلیت هوا را به درستی خنک نمی‌کند، احتمال نشت گاز مبرد و پایین بودن سطح این گاز بسیار زیاد است.

به دلیل این که گاز مبرد تحت فشار بسیار زیاد ذخیره می‌شود، تمام پیچ و خم‌ها و مفاصل لوله مسی تحت فشاری ثابت و همیشگی قرار دارند. با توجه به میزان رطوبت و سایر ترکیبات موجود در هوا که باعث ایجاد خوردگی در لوله‌ها و اتصالات می‌شوند، این لوله‌های مسی ممکن است به مرور زمان دچار سوراخ‌های نشتی گاز شوند. در بسیاری از موارد، این نشت گاز مبرد در بخش یونیت خارجی داکت اسپلیت رخ می‌دهد. علت این امر هم این است که هوای بیرون از ساختمان تقریبا کنترل‌ناپذیر است و مسائل مختلفی در آن‌جا رخ می‌دهد.

حتما بخوانید:  ارور هایسنس اینورتر

در مواردی که مشکل نشتی وجود دارد، تعمیر داکت اسپلیت کار به نسبت ساده‌ای است. البته، برای این کار حتما باید از وجود یک تکنسین خبره کمک بگیرید. تجربه تکنسین نیز در رفع این مشکل اهمیت دارد. در صورتی که سطح گاز مبرد پایین‌تر یا بالاتر از سطح استاندارد شارژ شود، ممکن است به داکت اسپلیت شما آسیب وارد شود.

2- دفعات خاموش و روشن شدن کمپرسور بیش از حد زیاد است

در صورتی که با چنین مشکلی مواجه هستید، به احتمال زیاد فیلتر هوای داکت اسپلیت مسدود شده است. این مسئله معمولا به خاطر کثیفی و تجمع گرد و غبار بر روی فیلتر هوا رخ می‌دهد. به همین علت، داکت اسپلیت شما بیش از حد باید تلاش کند که هوا را به جریان در آورد. در نتیجه، دمای دستگاه بالاتر از حد ایده‌آل خواهد رفت. به همین خاطر هم کمپرسور به دفعات زیادی برای خاموش و روشن شدن نیاز خواهد داشت.

در این حالت تعمیر داکت اسپلیت را می‌توانید خودتان به راحتی انجام دهید. کافی است فیلتر هوا را کاملا تمیز کنید تا هوا به خوبی جریان پیدا کند. این کار را به صورت دوره‌ای انجام دهید. فاصله زمانی این دوره‌ها نیز با توجه به شرایط محیطی متفاوت است. با این حال، تمیز کردن فیلتر در هر یک ماه مناسب به نظر می‌رسد.

3- یخ زدگی در کویل خنک کننده

هنگامی که سطح مبرد کمتر از مقدار مورد نیاز است، دمای کویل خنک کننده بسیار پایین‌تر از حد طبیعی خواهد بود. با توجه به این پدیده، رطوبت موجود در هوای محیط بر روی کویل خنک کننده جمع شده و منجمد می‌گردد.

حتما بخوانید:  تفاوت کمپرسور T1 با T3 در کولر گازی و اسپلیت

بر طرف کردن مشکل یخ زدگی در کویل خنک کننده به حضور یک تکنسین حرفه‌ای نیاز دارد. این تکنسین می‌تواند با دقت مشخص کند که سطح مناسب برای گاز مبرد در کویل خنک کننده چقدر باید باشد.

4- با روشن شدن داکت اسپلیت، بوی نامطبوعی به مشام می‌رسد

گاهی اوقات در هنگامی که داکت اسپلیت را روشن می‌کنید، بوهای ناخوشایندی در فضا منتشر می‌شود. این مشکل چندان نگران‌کننده نیست و معمولا ناشی از وجود مشکل در تخلیه و لوله‌ها است. با توجه به وجود گرد و غبار در داخل لوله تخلیه و سینی تخلیه، آب کم کم انباشته می‌شود و به آرامی بوی نامطبوعی ایجاد می‌کند.

تعمیر داکت اسپلیت نیازمند این است که تکنسین خدمات پس از فروش داکت اسپلیت را خبر کنید تا برای پاک‌سازی سیستم تخلیه به محل شما مراجعه کند. به این ترتیب، مشکل بوی نامطبوع حل خواهد شد.

5- سیستم داکت اسپلیت شروع به کار نمی‌کند

در صورتی که سیستم داکت اسپلیت شما به طور کلی شروع به کار نمی‌کند، به احتمال زیاد مشکلی در برق‌رسانی به برد مدار چاپی (PCB) رخ داده است. برای این مسئله تنها یک دلیل وجود ندارد و موارد مختلفی باید بررسی شوند. بروز مشکل در سیم‌کشی و اتصالات برق، خراب شدن کلید روشن و خاموش سیستم داکت اسپلیت، سوختن خازن‌ها و مقاومت‌های روی برد مدار چاپی و … از جمله مواردی هستند که می‌توانند باعث این مشکل شوند.

در مواردی که خازن‌ها یا مقاومت‌های برد مدار چاپی سوخته است، شاید بتوان آن‌ها را تعویض کرد. با این حال، اگر خسارت زیاد باشد، تنها گزینه ممکن جایگزینی این برد مدار چاپی با بردی سالم خواهد بود. موارد دیگر نظیر قطعی سیم برق و … نیز توسط تکنسین قابل رفع است. به هر صورت، برای تعمیر داکت اسپلیت خود در این مواقع نیاز است که با بخش خدمات پس از فروش تماس بگیرید.

حتما بخوانید:  راهنمای انتخاب کولر گازی برای متراژهای مختلف

6- یونیت داخلی داکت اسپلیت در هنگام کار سر و صدای زیادی ایجاد می‌کند

در برخی مواقع، یونیت داخلی داکت اسپلیت صدای زیادی را به هنگام کار ایجاد می‌کند. البته، گاهی نیز این صدا فقط در زمان شروع به کار سیستم تولید می‌شود. این مشکل، مسئله‌ای کوچک است و جای نگرانی وجود ندارد. به احتمال زیاد، در قسمتی که یونیت داخلی نصب شده است، پایه و بست‌ها باز شده‌ یا دچار شکستگی شده‌اند. در برخی موارد نیز این اتفاق ناشی از انباشته شدن گرد و خاک بر روی فن دستگاه است که باعث ایجاد لرزش در آن می‌شود. این لرزش هم تولید سر و صدا خواهد کرد.

در این حالت یونیت داخلی داکت اسپلیت شما نیازمند بررسی است. اگر لازم باشد، باید پایه‌های آن محکم شود و در صورتی که تمیز شدن فن نیاز باشد، باید این کار انجام شود. رفع این مسئله معمولا توسط خود شما نیز امکان‌پذیر است. با این حال، انجام این کار توسط یک تکنسین باتجربه هم از زحمت شما کم می‌کند و هم خیالتان از جهت بررسی اصولی مسئله و رفع مشکل راحت می‌شود.

7- موتور سیستم داکت اسپلیت کار نمی‌کند

زمانی که موتور داکت اسپلیت کار نمی‌کند، متاسفانه هزینه شما بالا خواهد بود. این مشکل به دو دلیل می‌تواند رخ دهد:

1- برد مدار چاپی (PCB) داکت اسپلیت دچار مشکل شده است.

2- موتور داکت اسپلیت سوخته است.

7 مشکل رایج در این نوع سیستم‌ها : به هر صورت، تعمیر داکت اسپلیت در این حالت نیاز به بررسی و بازبینی سیستم توسط کارشناس خبره این حوزه دارد. شرکت پارسا تهویه در این زمینه آماده خدمت‌رسانی به همشهریان اصفهانی با بهترین کیفیت و قیمت است.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

ارتباط از طریق واتساپ