عیب یابی سیستم های مبرد و چیلر

  1. خانه
  2. وبلاگ
  3. عیب یابی سیستم های مبرد و چیلر
عیب‌یابی سیستم‌ های مبرد و چیلر

عیب‌یابی سیستم‌ های مبرد و چیلر به دلیل پیچیدگی و خاص بودن عملکرد، چالش‌هایی را ایجاد می‌کند که برای برطرف کردن آنها نیاز به دانش و تجربه کافی است. این چالش‌ها روند بررسی و اندازه‌گیری پارامترهای مختلف سیستم، شناسایی علت احتمالی مشکلات، تا رفع آنها و بهبود عملکرد سیستم، را شامل می‌شود. اما باید توجه داشت که عیب‌یابی در این سیستم‌ها یک عملیات منطقی و مرحله‌ای است که نیازمند دانش فنی و تجربه قبلی در این زمینه است. در ادامه این نوشته از پارسا تهویه، جزئیات مهم و دقیقی در ارتباط با عیب یابی این مدل سیستم ها بیان می‌کنیم.

جدول عیب یابی سیستم های مبرد و چیلر

همانطور که اشاره کردیم، عیب یابی در سیستم‌های برودتی یک فرآیند اساسی است که نیازمند شناسایی دقیق مشکلات و رفع آنها است. گروه پارسا تهویه با بیش از ده سال تجربه در زمینه فروش و خدمات پس از فروش سیستم‌های تهویه مطبوع خانگی و تجاری، به عنوان یکی از تخصصی‌ترین مراکز تعمیر و نگهداری کولرهای گازی و سیستم‌های تهویه هایسنس و بومین در اصفهان شناخته می‌شود. پارسا تهویه علاوه بر خدمات تعمیر و نگهداری، خدمات نصب و راه اندازی سیستم‌های تهویه را نیز ارائه می‌دهد. در این بخش می‌توانید روند عیب یابی تخصصی را در جدول مشاهده کنید:

نوع عیب علت خرابی و رفع عیب
کمپرسور روشن نمیشود 1 : سوئیچ وصل نیست

2 : فیوز سوخته یا برداشته شده است

3: آورلد کمپرسور عمل کرده

4 : در سیم کشی قطعی وجود دارد

5 : در سیستم کنترل قطعی وجود دارد

6 : کنترل بعلت سرما قطع کرده(ترموستات)

7 : در سیم کنترل اشکال وجود دارد

8 : سیسم کشی ها اشتباهی یا خرابی دارد

کمپرسور روشن نمی شود ولی در مدار کنترل حفاظت آلارم است 1 : سیم کشی اشتباهی یا قطعی دارد

2 : افت ولتاژ در مدار زیاد است 

3 : نقص در خازن راه انداز

4 : رله کنتاکت بسته و چسبیده است :

5 : موتور کمپرسور اتصال کوتاه شده :

6 : های پرشر قطع کرده است

7 : مکانیسم داخلی کمپرسور (آدرلد)قطع کرده است

8 : فشار روغن کمو سوئیچ آن قطع کرده است

استارت می خورد ولی روی دور آرام نمی رود 1 : اشتباه در سیم کشی وجود دارد

2 : افت ولتاژ زیاد است

3  : رله در حالت باز است

4 : خازن راه انداز خراب است

5 : ظرفیت خازن کم و یا خراب است :6 موتور کمپرسور دارای اتصال کوتاه یا قطعی است

7 : مکانیسم داخلی کمپرسور خرابی یا قطعی دارد.

 

کمپرسور استارت می خورد و کار می کند ولی آورلد عمل می کند

1 : آمپر اضافی از مدار کنترل گذشته و فیوز را سوزاندست

2 :  افت ولتاژ در سیستم باالست :3 حفاظت و آورلد قطع کرده

4 : ایراد در خازن :5 های پرشر قطع کرده است

6 : گاز برگشتی به کمپرسور داغ و کمپرسور داغ شده است

7 : موتور کمپرسور اتصال کوتاه و یا عیب دارد

8 :  بلبرینگ یا پیستون کمپرسور گریپاژ کرده است

استارت می خورد ولی زود خاموش می شود 1 : یکی از آورلدها قطع کرده است

2: ترموستات فرمان قطع داده است

3 : های پرشر مدار را قطع کرده است:

 4 علت های پرشر عبارتند از:

a ) فشار در سیستم باالست )

b )وجود هوا یا گازهای غیر قابل تقطیر در مدار

c )شارژ اضافی بر ظرفیت فریون

d ) قطعی مکانیسم داخل کمپرسور مثل بی متال بر اثر گرما

4 : سوییچ فشار پایین قطع کرده است.

5 :  نشت گاز از شیر برقی(سولونوئید ولو)

6 : نشت گاز از شیر دهش (دیسچارچ)

7 : کمبود گاز در مدار :8اختالل در کار تجهیزات انبساط

9 : مشکل از شیر انبساط

کمپرسور سعی میکندروشن شوداما توسط سوئیچ آورلد قطع می شود و بعد از مقداری استارت روشن می شود 1 : ولتاژ خیلی پائین است

2 : رنج قطع و وصل ترموستات پائین انتخاب شده است (دمای قطع و وصل خیلی بهم نزدیک است)

3 : بالب ترموستات خوب در جایش محکم نیست.

4 : نقص در رله کنتاکت وجود دارد

5 : ضعیف یا خرابی خازن

6 : گرفتگی یا مسدود بودن در مسیر مثل درایر , صافی و شیرآلات

کمپرسور روشن می شود ولی سریع توسط آورلد قطع می شود 1 : رله استارت چسبیده است

2 : نقص در خازن استارت

3 : افت ولتاژ زیاد

کمپرسور دائم کار می کند 1 ظرفیت دستگاه پایین است

2 : فضای تهویه نسبت به دستگاه بزرگ است

3 : کویل اپراتور یخ زدگی دارد

4 : در سیستم مبرد نقص وجود دارد

5 : کندانسور کثیف است

6 : در سیستم مبرد گرفتگی وجود دارد

7 : کویل کندانسور کثیف است

8 : فیلتر درایر گرفتگی یا کثیف است

9 : چیلر در محیط خیلی گرم نصب شده است

10 : هوا یا گازهای غیر قابل تقطیر در فریون وجود دارد 

11 : شیر انبساط اواپراتور بسته یا خراب است

12 : کمپرسور بدون راندمان کار می کند

باز یا اتصال کوتاه و یا سوخته 1 : کنتاکت رله چسبیده است

2 : افت ولتاژ زیاد است یا عدم کار صحیح رله یا بار استارت زیاد می باشد

3 : قطع و وصل سریع دستگاه

4 : عدم کارکرد درست خازن :5افرایش شدید ولتاژ

دارابی خرابی یا سوختگی است 1 ولتاژ بسیار باال یا پائین است

2 : عدم کار صحیح رله

3 : اتصال کوتاه یا نقص در رله

4 : معیوب بودن خازن راه انداز

دمای فضا بسیار بالاست 1 : کارکرد کوتاه مدت دستگاه

2 : گرفتگی در مدار گاز یا مایع

3 : دمای تنظیم اتاق خیلی باال انتخاب شده

4 : شیر انبساط و یا اواپراتور کوچک می باشند.

5 : سایز خط مبرد خیلی کوچک است

6 :  یونیت (دستگاه)کوچک انتخاب شده است

7 : هوا در اواپراتور خوب جریان ندارد

8 : یخ زدگی در کویل اواپراتور

9 : کافی نبودن ظرفیت کمپرسور

خط مکش یخ زده و یا عرق می کند 1 : مقدار مبرد از شیر انبساط زیادتر از نیاز عبور می کند

2 : شیر انبساط زیاد باز می شود (تنظیم نیست)

3 : فن اواپراتور کار نمی کند :4 گاز زیاد شارژ شده است

خط مایع یخ زده و یا عرق می کند  

1 : گرفتگی در فیلتر درایر

2 : شیر خط مایع بسته یا گرفتگی دارد(.شیر رسیور بسته شده است)

3 : لیک (نشت) در سولونوئید ولو

یونیت صدا دارد 1 : شل بودن قطعات

2 : لرزش لوله ها

3 : لرزش فن و تسمه

4 : صدای خرابی بلبرینگ ها

5 : کمبود شارژ گاز

فشار خیلی بالاست 1 : شارژ اضافی نمودن

2 : وجود هوا یاگاز غیر قابل تقطیر در سیستم

3 : کثیفی کندانسور 

4 : خرابی فن کندانسور

5 : یونیت در جای خیلی گرم نصب شده 

6 : مشکل در جریان گردش آب در کندانسور

7 : شیر اصلی آب بسته

8 : گرفتگی در مدار مثل درایر و غیره

9 : شیر دهش کمپرسور بسته است

اواپراتور یخ میزند و در موقع کار مشکل ایجاد می کند 1 : وجود رطوبت در مبرد

2 : چسبندگی و بسته بودن شیر در مسیر

فشار خیلی پایین است 1 :  کمبود گاز مبرد در سیستم

2 : لیک در مدار :

3 : یونیت در محل خیلی سرد نصب شده است

4 : آب کندانسور خیلی سرد است

خط مایع خیلی داغ است 1 : اضافه شارژ گاز

2 : وجود هوا یا گاز در سیستم

3 : شیر انبساط خیلی بزرگ انتخاب شده

4 : فشار بالاست

آشنایی با انواع چیلر

چیلر به عنوان یکی از مهم‌ترین تجهیزات در سیستم‌های تهویه و سرمایش، نقش حیاتی در ایجاد شرایط مطلوب در محیط‌های مختلف ایفا می‌کند. چیلرها از نوع پمپ گرمایی هستند و از دو سیکل تبرید مختلف، یعنی سیکل تبرید تراکمی و جذبی، برای انتقال گرما و تأمین سرمایش استفاده می‌کنند. در این دو سیکل، ابتدا گرما از مایع (به طور عمده آب) گرفته می‌شود و سپس این گرما از طریق برج خنک‌کننده یا کندانسور هوایی به محیط داده می‌شود یا برای افزایش بازدهی، در کاربردهای گرمایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع مختلف چیلر ساختمانی و صنعتی شامل موارد زیر می شود:

چیلر تراکمی: در این نوع چیلر، برای سرمایش از انرژی الکتریکی استفاده می‌شود و ۶ مدل دارد.

چیلر جذبی: در این نوع چیلر، از انرژی حرارتی به عنوان منبع انرژی استفاده می‌شود.

خدمات ما در اصفهان : تعمیر کولر گازی در اصفهان

چیلرها به عنوان تجهیزات اساسی در سیستم‌های تهویه و سرمایش، نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند. با آشنایی با انواع مختلف چیلر و نحوه کار آنها، می‌توان از بهترین گزینه برای تأمین سرمایش در محیط‌های مختلف استفاده کرد و از بهره‌وری بیشتری برخوردار شد. این اطلاعات در روند عیب یابی سیستم های مبرد و چیلر نیز بسیار کمک کننده است.

مبرد چیست و در سیستم چه عملکردی دارد؟

مبرد به مایع یا گازی گفته می‌شود که در سیستم‌های تهویه مطبوع، به عنوان سیال عامل در سیکل تبرید استفاده می‌شود. این مواد شیمیایی، مسئول انتقال حرارت در سیستم تبرید و تأمین سرمایش محیط‌های مختلف هستند. مبردها به طور عمده از ترکیبات شیمیایی مانند فرئون و ژناترون تشکیل شده‌اند. مبردها به راحتی از حالت مایع به گاز تبدیل می‌شوند و برعکس. زمانی که مبرد به داخل کمپرسور وارد می‌شود، به شکل یک گاز کم فشار وارد می‌شود. سپس کمپرسور، مولکول‌های گاز را فشرده می‌کند و با افزایش فشار، آنها را گرم می‌کند. در این فرآیند، مبرد گرما را از هوای داخلی جذب می‌کند و از حالت گازی به حالت مایع با فشار بالا تبدیل می‌شود.

انتخاب صحیح مبرد بسیار حیاتی است زیرا این مواد ممکن است سمی، قابل اشتعال و حتی آسیب‌زای باشند. علاوه بر این، عملکرد کلی سیستم تبرید و تأثیرات آن بر محیط زیست نیز به انتخاب درست مبرد وابسته است. مبرد مناسب، باید بالاترین کارایی را در عملکرد سیستم فراهم کند و در عین حال، محیط زیست را تخریب نکند.

عیب یابی سیستم های مبرد
عیب یابی سیستم های مبرد

عیب یابی سیستم های مبرد و چیلر

سیستم‌های مبرد و چیلر از جمله تجهیزات حیاتی در صنایع مختلف، از تهویه مطبوع در ساختمان‌ها گرفته تا خنک‌کننده‌ها در صنایع صنعتی، محیطی و غذایی استفاده می‌شوند. همانطور که میدانیم، هر گونه اختلال در این سیستم‌ها می‌تواند منجر به افت عملکرد و خرابی‌های جدی شود که نیازمند تعمیرات سریع و کارآمد می‌شود. روش های عیب یابی سیستم های مبرد و چیلر معمولا شامل موارد زیر می‌شود:

خدمات ما در اصفهان : نصب و راه اندازی اسپلیت در اصفهان

  • بررسی سطوح مبرد: شامل بررسی سطح مایع مبرد در مخزن‌ها و خطوط، بررسی نشتی‌ها و اطمینان از کافی بودن مقدار مبرد در سیستم می‌شود.
  • چک و‌ عیب یابی فشارهای سیستم: اندازه‌گیری و بررسی فشارهای سیستم، از جمله فشار مکش، فشار تخلیه و فشار درونی چیلرها می‌تواند نشان‌دهنده وضعیت سلامت و عملکرد صحیح آنها باشد.
  • بررسی کمپرسور: کمپرسور به عنوان قلب هر سیستم مبرد و چیلر می‌باشد. بررسی کارکرد و عملکرد صحیح کمپرسور از جمله موارد ضروری در عیب‌یابی است.
  • شیرها و ولوها: عیب یابی سیستم های مبرد و چیلر در این بخش بسیار مهم است.
  • بررسی سیستم الکتریکی: بررسی کابل‌ها، سوئیچ‌ها و قطعات الکتریکی دیگر می‌تواند مشکلات را شناسایی و برطرف کند.
  • چک کیفیت هوا: بررسی فیلترها، تهویه و تهویه مجدد هوا می‌تواند از وقوع مشکلاتی مانند خرابی‌های گرمایی جلوگیری کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که با اعمال روش‌های عیب‌یابی مناسب و دقیق، می‌توان از وقوع مشکلات جلوگیری کرده و عملکرد بهینه این سیستم‌ها را تضمین کرد.

سخن آخر

با تکیه بر تخصص، تجربه و ارائه خدمات با کیفیت، گروه پارسا تهویه به عنوان یکی از برترین مراکز تعمیر، نگهداری و عیب یابی سیستم‌ های مبرد و چیلر شناخته می‌شود. مشتریان می‌توانند با اطمینان به این گروه تخصصی مراجعه کرده و از خدمات حرفه‌ای و مطمئن آنها بهره‌مند شوند.

امتیاز دهی
حتما بخوانید:  تبدیل کانال کولر به داکت اسپلیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

ارتباط از طریق واتساپ